Duel: Shimano Ultegra XSB vs. Shimano Ultegra XSC
Na našem trhu se objevila v první polovině července 2012 a provází ji pověst navijáku, který dokázal udělat velký mezigenerační skok. I proto se o ni v našem duelu zajímáme. Samozřejmě, i tady vyndáte z krabice obrovský šedostříbrný naviják s přední brzdou a velkokapacitní cívkou, na němž se v základních parametrech mnoho nezměnilo. Zůstal zachován převodový poměr 4,3:1 s návinem 103 cm na otočku a stejná je i kapacita cívky 400 m vlasce o průměru 0,40 mm.
Co se ale zásadně změnilo, je hmotnost.
Podívejme se na to podrobněji. Oba navijáky zváženy po částech na kuchyňské digitální váze s přesností 1 g.
- Verze XSB:
- Cívka 148 g
- Matice brzdy 28 g
- Klička + matice 124 g
- Tělo 460 g
- Celkem 759 g
Když posčítáte dílčí hmotnosti, dostanete 760 g, což je dáno tím, že každý údaj je zaokrouhlen na celé gramy. Firma uvádí hmotnost 735 g.
Verze XSC:
- Cívka 127 g
- Matice brzdy 22 g
- Klička + matice 91 g
- Tělo 402 g
- Celkem 642 g
Ušetřit na navijáku při přechodu na novou verzi více než 100 g, to se hned tak nepovede a svědčí to o komplexnosti a rozsáhlosti provedených změn. Všimněte si, že se ušetřilo na každé části. U cívky byla mírně zeslabena její stěna, ale materiál působí velmi dobře – mám pocit, že se tu víc kovalo a objem hmoty byl nahrazen kvalitou materiálu. Matice brzdy je perforovaná, což kromě jejího zlehčení fakt dobře vypadá a lehčí je i klička a tělo. Počet ložisek zůstal zachován, ale dvě už nejsou nejvyšší třídy u Shimana označované AR-B. Je ale dobře možné, že nejsou v místech, kde by to bylo nutně třeba. Konkurenční Daiwa také ve svých navijácích kombinuje svá špičková CRBB ložiska s levnějšími. Design se změnil dost výrazně. Zejména zadní část těla opustila oblé shimanovské tvary, je menší a je teď taková členitá. Vypadá to docela dobře a celkem to i ladí se zbytkem navijáku. Akorát - kde já už to jenom viděl… Asi to bylo na nějakém jiném navijáku. Ale Shimano určitě nekopíruje, jenom následuje dobové trendy.
Další obrovskou změnou je aplikace nové technologie X-Ship. V praxi se jedná o inovaci hlavního převodového soukolí. Nějakou dobu jsem zápolil s googlovskými překlady a zdá se, že jde o přesnější uložení os s menšími vůlemi a především zvětšení rozměrů hlavního převodového kola a styčných ploch, takže přenášená síla se rozkládá do větší plochy a vzniká tam tím pádem menší měrný tlak na vlastní ozubení, což je příznivé hlavně z hlediska opotřebení a při stejném měrném tlaku na ozubení je převod schopen přenášet větší sílu. V praxi je chod je rozhodně lepší a příjemnější než u staršího modelu a efektivita přenosu síly skutečně narostla.
A teď se dostáváme k oběma kritizovaným slabinám starší verze. Brzda nové verze XSC je jemněji nastavitelná a závit šroubu na konci osy má jemnější stoupání i daleko menší hloubku drážek. Pokud byste chtěli nyní napodobit onoho Rusa, který „kroutil až ukroutil“, potřebovali byste tentokrát přinejmenším dvojnásobnou sílu. Shimano na problém evidentně zareagovalo a vyřešilo ho. Stejně tak byl inovován i překlapěč. Ten nový má originální konstrukci ve tvaru písmene Y a dosedá na držák rolničky mnohem plynuleji, zachycení vlasce při náhozu nehrozí a navíc bude toto spojení i pevnější. Praktické zkoušky potvrdily jen to, že nová Ultegra si zachovala všechno dobré z té staré a přitom je výrazně lehčí a příjemnější.
Zdá se, že tahle generační výměna se Shimanu opravdu povedla. Na rozdíl od mnoha případů, kdy člověk přemýšlí, zda nová verze produktu není krokem zpět či bokem, tady jednoznačně zjistíte, že se podařilo udělat obrovský krok dopředu – stačí se jen podívat, potěžkat, zatočit a není o tom pochyb. Nasvědčují tomu ale i první praktické zkušenosti od vody.
Volba mezi oběma verzemi Ultegry teď spočívá ani ne tak v tom, která je lepší, ale jestli se vyplatí si za novou verzi připlatit. Verze XSC se v červenci 2012 prodává za doporučenou cenu 5 900 Kč.
Čerpáno z www.chytej.cz